Jak utrzymać czystość w kuchni, łazience i toalecie w mieszkaniu wynajmowanym na pokoje?

Przeczytaj, komu służy grafik sprzątania i jakie są inne rozwiązania, aby utrzymać czystość w mieszkaniu.

Jak utrzymać czystość w kuchni, łazience i toalecie w mieszkaniu wynajmowanym na pokoje?

No Tags | Bez kategorii

Często spotykaną formą wynajmu mieszkania jest jego wynajem na pokoje. W takim modelu w mieszkaniu jest kilka osób, na ogół nieznających się wcześniej. Wynajmują oni poszczególne pokoje, mając do dyspozycji wspólną kuchnię, łazienkę i toaletę. Pomieszczenia wspólne, jak i całe mieszkanie trzeba jednak regularnie sprzątać. I tu czasami pojawia się problem odpowiedzialności. Aby ułatwić życie najemcom, wynajmujący często w swoich umowach podkreślają konieczność uregulowania niektórych elementów współistnienia społeczności najemców. Jednym z nich jest grafik sprzątania części wspólnych, czyli kuchni, przedpokoi, łazienek czy toalet.

Każdy chciałaby mieszkać w posprzątanym mieszkaniu, aby móc wejść do kuchni, sięgnąć do szafki, wyjąć czyste naczynia i móc spokojnie przygotować posiłek. Każdy chciałby wejść do czystej łazienki, toalety.  Porządek jest jednak pojęciem względnym. Gorzej, jeśli w pokoju obok trafi się sąsiad, dla którego słowo porządek nie ma żadnego znaczenia i jest równoznaczne z totalnym chaosem i bałaganem. Wg statystyk ponad połowa kłótni między współlokatorami dotyczy spraw porządkowych.
Grafik sprzątania i umowa najmu mogą precyzować szczegóły dotyczące zakresu sprzątania, okresy oraz osoby odpowiedzialne za utrzymanie porządku. To jest bardzo wygodne i bezpieczne rozwiązanie, zarówno dla najemców, ceniących porządek, jak i dla wynajmujących.

Z jednej strony można byłoby powiedzieć, że właściciel nadmiernie chce ingerować w życie swoich lokatorów. Jednak z drugiej strony wyobraźmy sobie sytuację, że połowa z 6-cio osobowego składu najemców utrzymuje mieszkanie we względnym porządku, a druga połowa lokatorów ma zupełnie inną definicją czystości. Powoduje to spięcia, wzajemne oskarżania, przepychanki i finalnie dyskomfort mieszkania do końca trwania umowy. Dlatego wynajmujący często decydują się na odgórne wprowadzenie grafiku sprzątania, tworząc odpowiednie zapisy w umowie lub regulaminie podpisywanym przez najemców. Nie ma wtedy żadnych wątpliwości, kto jest w danym okresie odpowiedzialny za utrzymanie porządku w częściach wspólnych oraz co należy do jego obowiązków. Niektórzy wynajmujący wprowadzają własny grafik od razu, od samego początku wynajmu, bez konsultacji z najemcami. Inni zostawiają sobie tylko taką możliwość oczekując, że w początkowym okresie najemcy dogadają się ze sobą i poinformują właściciela o osobach odpowiedzialnych za czystość.

Nie ma w tym nic dziwnego, że właściciele chcą utrzymywać, jakby nie było swoje mieszkania w czystości, również w przypadku powierzenia swojego mienia najemcom. Jeśli ci potrafią się zorganizować i podzielić wspólnymi obowiązkami, to obie strony są zadowolone. Najemcy mieszkają w czystym i posprzątanym mieszkaniu, a właściciele śpią spokojnie nie martwiąc się o bałagan i zniszczenie mieszkania.

Jednym z rozwiązań potencjalnego problemu sprzątania części wspólnych jest znalezienie przez najemców osoby sprzątającej , która chociaż raz w tygodniu posprząta kuchnię, łazienki i toalety. Koszt takiej osoby rozłoży się przecież na wszystkich lokatorów i będzie pomijalny przy całorocznym koszcie wynajmu. Kluczem jednak w takim przypadku jest to, aby każdy po sobie sprzątał, zmywał naczynia, odkładał rzeczy na miejsce i nie robił zbędnego bałaganu. W przeciwnym wypadku nawet codzienna wizyta osoby z zewnątrz nie przyniesie pożądanych efektów.

Warto pamiętać, że wynajmujący w przypadku najmu mieszkania na pokoje, ma prawo wejść do części wspólnych niezapowiedziany i sprawdzić ich stan. W praktyce dużo zależy od relacji między najemcami a wynajmującym oraz tego, czy najemcy faktycznie dbają o mieszkanie. W większości przypadków przy odrobinie chęci można się po prostu dogadać w sposób satysfakcjonujący dla wszystkich. Warunkiem jest to, żeby wszyscy najemcy mogli komfortowo korzystać z mieszkania jako bezpiecznego (i czystego!) miejsca do nauki i odpoczynku.

Podsumowując podstawową rzeczą w utrzymaniu czystości jest sprzątanie każdego po sobie , odkładanie rzeczy na swoje miejsce i nie zostawianie bałaganu. Jeśli ktoś kończy przygotowywanie posiłku, to wystarczy kilka minut na zmywanie i odłożenie naczyń na suszarkę, czyż nie? Jeśli wylało się coś na podłogę wystarczy poświęcić kilkadziesiąt sekund, aby to posprzątać a nie oglądać się na innych z nadzieją, że ktoś to zrobi. Grafik sprzątania może co najwyżej pomóc najemcom zorganizować się w utrzymaniu czystości, aby wszystkim mieszkało się lepiej.

Na koniec mały prezent edytowalny harmonogram sprzątania w formacie xls. Owocnych porządków!


No Comments

Comments are closed.